Zes decennia geleden veranderde een ondernemende monteur een Volkswagen Microbus in een halftrack. Deze unieke bestelwagen, bekend als de ‘Halftrack Fox’, is net uit een volledige restauratie gekomen om opnieuw bergachtig terrein aan te pakken.

De Half-track Fox werd in mei 1962 gebouwd in de fabriek van VW in Hannover, Duitsland. Hij werd afgeleverd aan de Weense VW-monteur Kurt Kretzner, die hem al snel ombouwde tot iets dat meer geschikt was voor Alpine trails.

VW Half-track Fox

Kretzner wilde een bestelwagen met goede offroad-capaciteiten die volgens VW toch gemakkelijk te besturen zou zijn. Omdat hij geen voertuig vond dat aan die eisen voldeed, besloot hij er zelf een te maken.

Hoewel het een echte halftrack is, verschilt de Fox enigszins van veel in massa geproduceerde versies, die het meest werden gebruikt door geallieerde en as-militairen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Waar deze voertuigen een set conventionele wielen aan de voorkant hadden en een tankachtige rupsband aan de achterkant, heeft de Half-track Fox vier assen – elk met zijn eigen set wielen.

VW Half-track Fox

De twee voorassen hebben beide dubbele wielstellen met 14 inch banden en kunnen beide sturen. De achterste 13-inch wielen zijn samengevoegd met een spoor van aluminium en rubberen blokken. Kretzner koos voor deze opstelling omdat het volgens VW met conventionele voorwielen gemakkelijker te besturen zou zijn dan een volledig rupsvoertuig. De draaicirkel van 32,8 voet laat het busje bijna binnen zijn eigen lengte draaien, merkt de automaker op.

Het vermogen wordt geleverd door de standaard 1,1-liter flat-4, die slechts 33 pk produceert. Dat beperkt de topsnelheid tot 22 mph, wat volgens VW iets langzamer is dan een echte vos.

Kretzner was schijnbaar van plan om dit ongewone voertuig in productie te nemen en zelfs verkoopliteratuur te publiceren. Er wordt gedacht dat er nog twee vóór 1968 zijn gebouwd, maar hun verblijfplaats is onbekend.

VW Half-track Fox

De Half-track Fox hield een laag profiel voordat hij werd gekocht door het Porsche Museum van Gmünd, Oostenrijk, (niet te verwarren met het officiële museum van Porsche in Zuffenhausen, Duitsland), en werd later verkocht aan Bullkartei e.V. – een groep Microbus-enthousiastelingen. In 2005 is deze groep begonnen met een restauratie die nooit is voltooid. De Half-track Fox werd vervolgens in 2018 verkocht aan VW en maakt nu deel uit van de erfgoedcollectie van de bedrijfswagendivisie.

Net op tijd voor de Europese lancering van de elektrische VW ID maakt de gerestaureerde Half-track Fox zijn publieksdebuut. Ophef. De ID.Buzz, die volgens de planning in 2023 de Verenigde Staten zal bereiken als model voor 2024, is geïnspireerd op de originele Microbus en zal ook in Hannover worden gebouwd. Het zou er waarschijnlijk ook best cool uitzien als een half-track.

Categorieën: nieuws