Waarheen met de camper in de winter? In de steden stapelen de klachten van bewoners over permanent geparkeerde voertuigen zich op. Digitale parkeerplekken willen nu helpen bij het vinden van een geschikte plek.
Campereigenaren hebben onvergetelijke momenten te danken aan hun voertuigen. Als het huis op wielen in de winterstop in zicht is, is een blik uit het raam voldoende om deze ervaringen in je hoofd heel dichtbij te zijn. Leuk.
Maar niet voor iedereen: als het voertuig niet van u is, wordt deze nabijheid soms als vervelend ervaren. Mobiele telefoons die maandenlang op dezelfde plek geparkeerd staan, nemen parkeerplaatsen in beslag, hoge exemplaren kunnen de woonkamer verduisteren door schaduwen te werpen, achter hen spelende kinderen zijn onzichtbaar voor doorgaand verkeer.
Het recente hoge aantal nieuwe aanmeldingen, vooral in steden, leidt momenteel tot een groeiend aantal klachten van bewoners. Volgens eigen verklaringen heeft Keulen er in 2022 tot nu toe 35 geregistreerd, in Bielefeld “uit gebieden met hoge parkeerdruk”, in Stuttgart ook vanwege “visuele beperking” en “black-out”. In Hamburg en Kiel lees je er regelmatig over in de lokale rubriek. En niet alleen daar.
Ook kleinere steden zoals Überlingen (Baden-Württemberg) worden getroffen. De resulterende knelpunten en “permanente blokkering van belangrijke parkeerplaatsen” zijn hier een probleem. Steden en gemeenten hebben weinig rechtsmiddelen, want lang parkeren is in de meeste gevallen legaal – en in tegenstelling tot aanhangwagens – zolang de toegestane totale massa van het voertuig minder is dan 7,5 ton (op trottoirs: 2,8 ton). Een situatie die volgens Frank Eckardt, Professor for Social Science Urban Research aan de Universiteit van Weimar, niet actueel is en soms onenigheid bevordert.
De steeds schaarser wordende openbare ruimte en ecologische doelen dwingen veel steden tot actie. Tübingen heeft bijvoorbeeld een parkeertarief voor ingezetenen op basis van de grootte van het voertuig, terwijl het in Freiburg is gebaseerd op lengte; Keulen staat slechts één voertuig per huishouden toe dat korter moet zijn dan 5,60 meter. Sinds september heeft Schweinfurt het parkeren in sommige probleemgebieden beperkt tot auto’s en motorfietsen. De druk om op zoek te gaan naar een andere verblijfplaats voor de camper zal steeds groter worden.
80 kilometer afstand tot de woonplaats “praktisch”?
Om ervoor te zorgen dat de vorm van reizen, die beweert rekening te houden met je omgeving, niet in diskrediet komt, zet ook de belangenorganisatie van de autofabrikanten, de CIVD, zich in:
“We benaderen de getroffen gemeenschappen”, zegt Thomas Nitsch, de verantwoordelijke ambtenaar.
Doel: vind geschikte gebieden. Hij meent dat een afstand tot 80 kilometer vanaf de woonplaats nog haalbaar is.
Diverse parkeerplekken online beurzen willen het zoeken naar een plek in de schuur of hal nu makkelijker maken. Volgens oprichter Frank Rehle heeft Mycamperhome volgens eigen informatie zo’n 500 parkeerplaatsen in de aanbieding, waarvoor verhuurders soms zijn benaderd voor individuele parkeerplaatsen. De structuur van het aanbod is allesbehalve een zelfstarter. Bij Alpaca Camping, voorheen bekend als intermediair voor “kampeerplaatsen op het platteland”, werd pas half november een overeenkomstig aanbod met naar verluidt ongeveer 900 plaatsen op de homepage gepubliceerd.
Volledig digitale systemen zoals die van Camppa (Oostenrijk), waar alles in selfservice werkt van de zoektocht tot het vertrek, zouden de langetermijnverhuur van ruimte lucratief kunnen maken voor de eigenaar en zo het aanbod uitbreiden. De wil is er: Christian Keck van Camppa zegt een pand te zoeken dat geschikt is voor een pilotproject – ook in Duitsland.
Wees eerlijk: van november tot maart is het niet leuk om uit het woonkamerraam naar het alkoofvoertuig van iemand anders te kijken. Iedereen die een camper bezit, mag zich gelukkig prijzen – en moet de gevolgen voor het welzijn van anderen in de gaten houden. Het gaat niet om verbanning, het gaat om gezond verstand en consideratie.