Toen Nikki McIntosh voor het eerst overwoog een camper te kopen, wist ze niet zeker of ze het vertrouwen had om het zelf te beheren en te onderhouden. Terugkijkend is de 50-jarige Kiwi blij dat ze de sprong gewaagd heeft, aangezien ze bijna $ 80.000 verdiende sinds ze haar busje kocht en begon te verhuren in juli 2021.

Een goede camper is niet goedkoop, dus toen McIntosh een busje met zes slaapplaatsen kocht (Hare and There genaamd), wist ze dat het ook een bron van inkomsten moest zijn door het te verhuren.

McIntosh besloot haar busje te verhuren via een peer-to-peer verhuurplatform voor campers en campers, Camplify genaamd.

Sinds de lancering in Australië in 2015 en Nieuw-Zeeland in 2019, is het platform het grootste platform voor het delen van bestelwagens in beide landen geworden. Het is ook actief in het VK en Spanje.

De timing van McIntosh was, zoals we nu weten, bijna perfect. Als gevolg van lockdowns en internationale reisbeperkingen reisden duizenden Kiwi’s in 2021 in eigen land en steeg de vraag naar camperverhuur enorm, vooral in de zomer.

In december 2021 waren caravans een van de meest gezochte items op TradeMe, met 73.000 hits. Ook de New Zealand Motor Caravan Association zag in 2021 een recordaantal lidmaatschappen.

Volgens een woordvoerder verdiende de gemiddelde eigenaar van een bestelwagen op Camplify in december 2021 en januari 2022 $ 7.295.

Eigenaars van kiwibusjes

Sinds juli 2021 heeft McIntosh bijna $ 80.000 verdiend door haar busje op het platform te verhuren en het geld te gebruiken om de aankoopkosten te betalen, vakanties te financieren en algemene kosten van levensonderhoud te dekken. Zelf heeft ze het busje ook graag gebruikt om meer van het land te zien.

“Ik heb ook ontdekt hoe mooi Nieuw-Zeeland is, simpelweg door te parkeren bij een rivier, bos, meer of strand en niet gebonden te zijn aan in- of uitchecktijden”, zei ze. “Caravanen is perfect als je echt wilt ontspannen en gewoon wilt gaan met wat je voelt op de dag.”

Vooruitkijkend zei McIntosh dat ze wil dat het huren van campers een volledig toereikende bron van inkomsten wordt door haar ‘vloot’ uit te breiden en meer voertuigen te verhuren.

Het is een visie die best haalbaar kan zijn, aangezien de belangstelling voor campers blijft groeien. Dit jaar groeide het aantal boekingen van Camplify met 48 procent en niet alleen van oudere reizigers, maar ook van jongere generaties en gezinnen.

Momenteel is de meerderheid van de Camplify-huurders in de dertig (30 procent), gevolgd door mensen van in de veertig (25 procent) met een gemiddelde reisduur van ongeveer twee weken.

Categorieën: nieuws